lördag 10 april 2010

"Min första världssensation" av Annalena Hedman

Anna Holmström Degerman samtalar med Annalena Hedman om hennes debutbok "Min första världssensation". De är båda bibliotikarier och barnboksförfattare. Det blir ett lågmält samtal. Jag blir sugen på att vara med. Att prata med dem.

Måste barnböcker ha lyckliga slut? Nej, tycker båda. Det behöver inte vara sommar, glädje och hallonkräm men det ska finnas ett hopp, en öppning.

Jag frågar om huvudpersonens namn, Abbe. För mig klingar det som ett pojknamn. Var det ett medvetet val från hennes sida att välja ett sånt namn. Ja det var det, svarar hon. Hon ville ha ett könsneutralt namn för att motverka att boken blev en typisk "tjejbok". Skönt att höra!

Återigen tar samtalet slut alldeles för fort. Jag vill höra mer. Fråga mer.

Nu ska jag köpa boken!

Inga kommentarer: