fredag 9 april 2010

Flicka eller pojke?

Ja, är det en flicka eller en pojke? Det är det största, viktigaste frågan ever - tydligen. Tänk er ett sms från vännerna/släktingarna på BB där de skriver att de ha fött ett "barn" eller en annons i tidningen med en bild på den lyckliga familjen med "barnet". Vem skulle inte undra... "Men är det en flicka eller en pojke?!" Såna här saker kan jag filosofera över. Att det ska ha en sån stor betydelse stör mig.

Så idag... På Littfest möter jag en vän jag inte träffat på många år. Hon berättar att hon numera har två barn. Barnen heter Vilde och Li. Fina namn, tänker jag. Och säger det också. Hon visar ett foto på sig själv med ett av barnen.

Och vad gör jag? Utan att tänka på det en millisekund bestämmer jag mig för vilken kön det är på barnet. Jag utgår från att det är en flicka. Utan att jag ens tänker att jag gör det! "Ja, det är du och Li?!" säger jag. Näe, säger hon. Jag fattar ingenting. Sen kommer jag på det... Åh, det är klart att det kan vara en pojke. Ljusgul tröja och en blomkrans i håret. Vad knäpp jag är, det är klart att det kan vara en pojke. Jag skäms över mina stereotypa tankar. "Jaha, det är Vilde. Fel tänkt av mig, jag trodde att det var en flicka" sa jag och rodnade nästan lite över min dumhet. "Jaa..." säger hon, "men det är en flicka. Vilde är en flicka"

Där fick jag så jag teg.

Inga kommentarer: