måndag 8 mars 2010

Internationella Kvinnodagen 8 mars

Värt att fira. Värt att vara stolt. Inte idag utan idag och varje dag. Alltid.

De som försvarar att flickor och pojkar ska ha olika slags kläder gör mig så trött. Jag förstår verkligen inte. Varför är det så viktigt att betona könstillhörighet i kläderna? "Därför att flickor och pojkar ÄR olika!" fick jag till svar idag av någon som hade tänkt till. Jaha? Men vita och bruna barn är ju också olika. Borde de kanske också kläs i olika slags kläder då?

De som skriver barnböcker har en enorm makt. Det är bra. De kan använda sin makt till något positivt. Blodet glädjerusar i mig varje gång jag läser en riktigt bra barnbok. Det finns få saker som är så viktiga som bra barnböcker.

2 kommentarer:

IsaHedberg sa...

Jag håller fullständigt med dig! Man borde få klä sig och se ut som man vill utan att någon ens ska ifrågasätta det. vad spelar det för roll om man är tjej eller kille eller mörkhyad eller vit! Alla är värda precis lika mycket!

Jenny sa...

Eller hur Isa?!