tisdag 24 mars 2009

Bokfemman

Idag hittade jag Bokfemman. Precis när den ska avslutas... Jag valde ett tema som jag föll för på en gång...

"Nämn fem författare som du skulle vilja bjuda hem på middag och motivera varför."

1. Astrid Lindgren. Självskriven. Klok människa och författare som jag absolut vill ha på min middag.

2. Maria Gripe. Det finns så många frågor jag har obesvarade. Helst hade jag velat ha en middag med henne efter varje gång jag läst ut en av hennes böcker.

3. Per Nilsson. Jag hade som projekt för några år sedan att läsa alla hans böcker i kronologisk ordning. Det var intressant och roligt. Hans böcker lämpar sig för det då karaktärerna återkommer på de mest oväntade sätt ibland.

4. Gunilla Bergström. Jag gillar Alfons. Det räcker.

5. Aidan Chambers. Han har varit min boksamtalsguru i många år. Jag har haft förmånen att träffa honom två gånger, på mindre föreläsningar. Han ska absolut vara med!

Vilka gäster! Vilka samtal det skulle kunna bli! Nu vill jag ju ha den här middagen på riktigt...

Inga kommentarer: