måndag 9 mars 2009

"Adjö, herr Muffin" av Ulf Nilsson

När jag såg boken trodde jag att jag hade läst den. Den är så bekant. Jag har läst om den och fått den rekommenderad till mig flera gånger. De är en bok man har läst, liksom.

Jag satt på en stol i en god väns kök. Dottern i huset satt på köksbordet. Hon valde boken - Adjö, herr Muffin av Ulf Nilsson. Jag läste. Jag kände ganska snabbt att "den här boken har jag inte läst förut". Efter en stund var vi nära att bli avbrutna med bad att få läsa klart. Den var så fin! Så sorglig! Så påtaglig! Det slutar med att herr Muffin dör men på det sätt som det skrivs så är det inte bara sorgligt. Herr Muffin fick leva ett långt liv och var med om många fina saker på vägen.

En fantastisk bilderbok om sorg för både barn och vuxna!

Inga kommentarer: