söndag 18 januari 2009

Skuggporten av Lene Kaaberböl

Jag har läst en hel (!) fantasybok. Fantasy är inte min genre men av någon anledning gav jag mig på denna. Kanske var det författaren som lockade. Alla pratar så gott om Lene Kaaberböls böcker. Kanske var det början av boken som fångade mig. Man kastas rakt in i handlingen redan på första sidan i boken. Den 14-åriga stumma Anna tvingas in i skolans pannrum av det hänsynslösa mobbargänget, där de lämnar henne bunden och inlåst. När de går påpekar de rått om hon vill ut kan hon ju alltid ropa på hjälp... Att bokens ramhistoria utspelas i nutid gillade jag också. Liksom lite mer verkligt så. Men det som drev mig allra mest vidare in i boken var alla frågor som väcktes. Vem är Anna egentligen? Varför är hennes mamma borta, och VAR är hon? Varför berättar inte Annas pappa sanningen (som han uppenbarligen vet något om)? Varför bor Anna och hennes pappa i det gamla växthuset i stället för inne i det stora "sagoslottet"? Och den största och mest spännande frågan; Varför är Anna stum? Läkarna hittar inte fysiska fel med henne eller några andra förklaringar... Boken bygger upp en grym spänning. Man bara måste få svar på alla frågorna. Ju närmare slutet man kommer desto med fantasystämning blir det. Men halvvägs in i boken är det kört för mig hur som helst. Jag måste få veta hur det slutar!

Bokens hjältinna Anna har många likheter med Harry Potter. Hon är den utvalde, hon har en gåva som ingen annan har. Hon är i tonåren när hon får veta detta. Innan hon fick veta var hon en vanlig skoltjej, förutom att hon är stum och lite ensam. Hon har ett märke som ett tecken i sin hand som bekräftar att hon är den utvalde. Utan att avslöja för mycket har hon kopplingar både till den onda sidan och den goda sidan vilket såklart både smärtar och förvirrar henne.

Ok, jag kanske har avslöjat för mycket. Förlåt. Läs den ändå. Den är värd det.

(Den är rätt så läskig så man bör nog vara 10-11 år för att läsa den.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu rasar det in bra lästips här. Nu vet jag vad jag ska föreslå som nästa bok för C.

Härligt :-)

/Lena