onsdag 14 januari 2009

Skämmerskans dotter av Lene Kaaberböl

Nu ska jag tipsa om en bok som jag inte har läst! (Får man göra så?) En elev i min klass berättade för mig om Skämmerskans dotter redan förra året. Då gick hon i tvåan. Hon hade fått den läst för sig som högläsning hemma. Hon sa att den var "såå bra". Den har tydligen gått som radioteater och den hade hon också hemma. Flickan vet hur mycket jag tycker om att läsa så hon erbjöd sig generöst att låna ut inspelningen av radioteatern till mig. Jag är lite knepig med boktips, läser inte så ofta det andra säger att ska läsa (eller lyssna på) så jag kände på mig att det inte skulle bli av. Men hon var ju så snäll så jag ville inte säga nej. Jag tog snällt emot skivan, la den på mitt skrivbord på jobbet och glömde bort den.

När flickan kom till mig för andra gången på två veckor och frågade med förväntansfull blick; "Tyckte du att Skämmerskans dotter var bra?"började jag skämmas. Hon hade dessutom ett litet supportande entourage med sig, vilket inte gjorde det hela mindre pinsamt. Den dagen lyssnade jag på Skämmerskans dotter det första jag gjorde då jag kom hem. Den är bra. Spännande.

Jag blev dock lite imponerad att en åttaåring var så uppslukad av den. Jag hade tippat att man skulle vara lite äldre för att förstå och uppskatta Skämmerskans dotter. Jag kan tänka mig att hennes förståelse och förtjusning har en del att göra med hur föräldrarna läste boken för henne. Och hur de pratade kring boken före och efter läsningen.

Jag tycker att det är svårt att ålderstipsa om böcker. Dels för att barn kan ha kommit så olika långt i läsutvecklingen trots att de är i samma ålder. Dels för att jag oroar mig för att andra som vet "bättre" än jag kan tycka att jag tipsar fel åldersmässigt. Fånigt, men sant.

Hoppas att du har orkat läsa hela det här inlägget Lena :-) Din pojke... Det var så länge sen så jag kommer knappt i håg hur gammal han är. Dumt... Det är två elever i min 3-4:a som läser Sagan om Desperaux just nu. Två bokslukare. Det är en ganska tjock bok så man ska nog ha kommit en bit in i läslustens värld för att orka läsa hela själv. Däremot tror jag att det är en fantastisk högläsningsbok för alla över 7 år. Se där, nu vågade jag mig på ett ålderstips!

2 kommentarer:

Anonym sa...

:-) Jo då, jag orkade läsa. Han är 10, fyller 11 i år. Kanske ska ta och låna den på bibblan helt enkelt - om inte annat som högläsningsbok.

Kan också säga att C har läst/hört Skämmerskans dotter och blev helt såld! Den är att rekommendera - enligt henne (som då var 10-11 år).

Kram

Tilda sa...

Jag läste den här boken förra året och jag är 20 år. Tyckte den var jättebra:P Men jag är väl lite barnslig av mig, haha.