onsdag 21 januari 2009

Hanna och tjuven av Ragnhild Rören

Jag refererar ofta till böcker då jag pratar med någon om något. Det kan handla om vad som helst; en släkting som har dött, längtan efter ett husdjur eller hur det är att få ett syskon. Vad samtalet än handlar om så säger jag i princip alltid förr eller senare "Det påminner om en bok som jag har läst..."

Idag hade jag tjejsnack med tjejerna i klassen. Vi pratade om hemligheter och hur det kan kännas att hålla en hemlighet inom sig som man egentligen borde berätta för någon. Då kom jag att tänka på Hanna och tjuven av Ragnhild Rören. En enkel och lättläst bok med ett spännande innehåll. Det är en konst att göra lättlästa böcker intressanta!

Hanna råkar bevittna när en väskryckare tar en gammal tants väska. Som om inte det är läskigt nog upptäcker väskryckaren Hanna... Hanna blir hotad. "Om du berättar för någon kommer du att dö!" Tror ni att Hanna vågar berätta för någon?! Nä, det är klart, hon är ju livrädd. Den jobbiga hemligheten svider i magen. Hanna blir mer och mer rädd, och tyst. Så här kan hon inte ha det...

En väldigt bra, lättläst bok som passar utmärkt både för egen läsning och boksamtal.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad roligt med nya och spännande boktips.
Att läsa din blogg är som att gå på kurs.
Härligt!
Lisbet